Island aneb proč musíte jet na workcamp

září 08, 2019

Jak začít mé vyprávění o ostrově? O ostrově, který mi lihovou fixou popsal srdce a nikdy ho už nesmyju. Takk fyrir, Ísland! I za tvoje skořicové šneky.



O mých, nejen islandských, plánech jsem již psala v mém předprázdninovém článku (o mé pobaltské cestě ještě článek bude), tudíž již tady budu opakovat, že se jednalo o workcamp. Kdo neví, co to ten workcamp je, zde si o tom můžete něco počíst a dozvědět se nové informace od mé vysílající organizace a třeba příští rok se na nějakém workcampu též potkáme. Program, téma i místo mého workcampu na mě křičelo: "Jeď! Teď nebo nikdy!", a tak jsem koncem ledna podala přihlášku (myslím ale, že je v pohodě dát i o něco později - sezóna je tak březen až květen, pokud lovíte workcampy na léto). Když jsem se dozvěděla - den před mými příjmačkami na VŠ -, že mě jsem byla přijata, byla jsem šťastná, jak blecha (a test jsem napsala mnohem lépe než kdy předtím). 

Jedna z mála věcí, co jsem si musela na vlastní triko zařídit, byla doprava, tj. letenka. Mezitím stihla velká islandská nízkonákladovka Wow Air zkrachovat (...wow), tudíž jsem si musela hledat alternativní spoj a řešit cash back s mojí českou bankou. Nebylo to příjemné a chvíli jsem měla už pocit, že hodím flintu do žita a na Island neodletím, neboť letenku od Lufthanzy jsem si opravdu nemohla dovolit. Naštěstí jsem chvíle sečkala a po pár týdnech klesla letenka od Wizzair z Vídně na schůdnou cenu. Dokonce to byl i přímý spoj. A ty peníze za původní letenku, sic asi po dvou měsících (ale to je prý normální), dostala nakonec zpět na účet, takže vlastně happy ending a hlavně zkušenost.  

V Reykjavíku, resp. na letiště Keflavík, jsem přistála v půli srpna jednoho upršeného čtvrtka. Při jízdě autobusem z letiště do hlavního města se ale přes silnici linula duha jak vstupní brána. Vítej na Islandu. Krása. 


Reykjavík. Duha, knihkupectví, hudba a obchody s deskami, hipster kavárny, barber shopy, tatoo salóny, procházka kolem moře, čerstvý vzduch, třpytky, ještě víc hudby, příroda, zen. 



Koncertní hala Harpa v Reykjavíku 
 Můj workcamp měla na starosti islandská neziskovka SEEDS a do její centrály jsem po procházce v centru zamířila. Náš řidič, což byl, jak jsem posléze zjistila, usměvavý Slovák s opravdu dobrým hudebním vkusem. Jinak jsem si ale česky moc nepovídala (to byl ovšem záměr, přece jenom je to i poznávání nových kultur nejen hostitelské země). Domeček blízko parku Perlan, kde bydlí workcamp dobrovolníci, jsem sdílela s třemi Mexičany, dvěma Italkami, Chorvatkou žijící ve Vídni, Španělkou, dvěma Japonci, dvěma Francouzkami, Rusem, Tajwankou, Švýcarkou a naši camplídři, resp. camplídryně byla Polka a Rumunka. 

Čili velice mezinárodní. Ale pestré, bláznivé, veselé, láskyplné, plné smíchu a tak nějak komfortně domácí. Myslím, že jsme měli velice štěstí, ale náš všech patnáct lidí jiných národností, pohlaví, věku, preferencí v lásce a tak podobně jsme si perfektně sedli. Společně jsme trávili hodně času: vařili, četli, debatovali o věcech vážných i naprostých nesmyslech, zpívali (moje veřejná pěvecká premiéra a prý se to líbilo a já se svým studem a introvercí zase trochu posunula dál), tleskali sobě navzájem a byli unešeni přírodou - a přitom nenastala žádná ponorka. A především jsme se dozvěděli spoustu nových informací o udržitelném způsobu života, zero waste, jiných světových problém a v neposlední řadě udělali Reykjavík alespoň o něco čistějším, neb téma bylo osvěta o environmentálních problémech a čistění pláže, respektive v našem případě přístavu.


Šťastní dobrovolníci v Reykjavíku


Během necelých dvou týdnů na Islandu jsem se zúčastnila tří exkurzí po ostrově, které již byly ovšem za poplatek, ale upřímně: Island je nezaplatitelná zkušenost, nic takového neuvidíte nikde na světě. Přesto bych vám radila na Island je takto alespoň jako dobrovolník, neboť nejen, že ulevíte Islandu, který nápor turistů těžko zvládá, ale i ušetříte své peněžence. Přestože s letenkou a všemi těmi poplatky okolo to nebyl levný výlet, bylo to mnohem finančně výhodnější a především smysluplnější než zájezd s cestovní kanceláří za 60 000 kč.

Ale teď exkurzím. Golden Circle (který se do češtiny z nějakého důvodu překládá jako zlatý čtverec), kde se nachází například známé vodopády Gullfoss (Nijagárské vodopády Evropy), místo, kde se setkává euroasijská a americké tektonická deska (a každý Islanďan vám řekne, že tyto dvě desky se ročně od sebe vzdalují o dva cm - ale v podzemí, pouhým okem to pochopitelně nezahlédneme) a slavný Geysir, podle nějž jsem všechny gejzíry po světě pojmenované. Geysir ale už dostříkal  a to kvůli hlouposti člověka. Obyvatelé chtěli udělat toto místo ještě více turisticky zajímavější, a tak do Geysiru nainstalovali pumpu, aby stříkal ještě výše a bublinky. Nemusím dodávat, co se stalo. Matce přírodě zkrátka neporučíš a nikdo z ní nebude dělat blázna. O zážitek ale případě návštěvy nepřijdete, gejzír o pár metrů vedle, sic již ale menší, stále funguje.

Gullfoss
Dále jsem z celou mojí bandou jela na výlet na jižní pobřeží za černými plážemi a tajícím ledovcem Solheimajökull. Globální oteplování na vlastní oči. Nás, ekologicky založené obyvatele Země, to dostalo to kolen. Na našich fotkách sice převažují úsměvy, to, co jsme ale viděli, není zase taková sranda.


Výlety po Islandu. Roadtrip s foťákem v klíně. Bubnování na volant. Ovce. Krajina z Utahu. Krajina z Austrálie. Krajina z Marsu. Ovce. Vítr ve vlasech. Vítr všude. Vítr nás unáší. Lávová pole. It never rains in Southern California.  Prší. Déšť smýká auto ze silnice. Meditace. Spokojenost. Zen. 

Při exkurzích jsem si užívala místo spolujezdce vepředu

Typická islandská krajina: mechové pole

Součastí programu byla i exkurze do termální elektrárny a recyklačního centra. Nové znalosti mnozí z nás využijí v práci nebo, jako já, při studiích. Po exkurzi jsme si vyšlápli na nedaleký kopec za potokem Reykjadalur, ve kterém teče horká termální voda a dá se v ní koupat za každého počasí...tak jsme se svlékli.   

Šťastná ve svém islandském svetru po termální koupeli

Pro mě byl ale největší zážitek moje první exkurze na poloostrov Snæfellsnes, což je zároveň i národní park. Krajina se vám mění před očima, divoké tuleně máte téměř na dosah, ledovce, lávové pole, slunce, černé pláže, větrem málem uletíte. Planeta Island na tomto malém kousku.

Snæfellsjökull, zde údajně začala Cesta do středu Země od Julesa Verna



Mimo exkurze, uklízení, debatování a studování obohatil můj už tak zážitky nabytý workcamp Reykjavírský Pride. Proto bylo město celý týden pokryté duhou, dokonce i na místech, kde byste to nečekali, např. v přístavu, u vodojemu nebo dokonce v kostele (při průvodu farářka mávala vlajkou!!!). Islanďané jsou nejvíc otevřený národ vůči LGBTI+ komunitě, co znám a byl to opravdu krásný zážitek. Navíc znenadání jsme se i my ocitli uprostřed průvodu a zpívali společně We are the family....islandsky. :-)

A jak mé vyprávění o Islandu uzavřít? Musím říct, že Island je stále ve mně a asi nikdy neodejde. Krajina, atmosféra, čistá příroda, vnitřní pocit, ale i moje mezinárodní banda. Všichni jsme odhodlaní se znovu vidět, ale tentokrát (tedy doufám z celého srdce), že to nejsou jen takové ty plané řeči, co všichni, kteří jsme se zúčastnili nějakého mezinárodního projektu (Erasmus, young exchanges atd.) známe. Popravdě už mám ohlášené hosty do Brna a Prahy.

Poslední večeře (doslova) podle nás - kdo že je to ten da Vinci? 


Pokud tedy zvažujete workcamp, tak po tomto vyčerpávajícím článku nemohu tvrdit nic jiného než: "Jeďte!". Pro mě byl workcamp nejlepší zážitek letošního léta. Dobře, nebudu lhát, když řeknu, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí mého života. Tak a máte to, černé na bílem...tak se přihlaste taky!

Nejslavnější pláž s černým pískem Reynisfjara

Pokud máte jakékoliv otázky ohledně workcampů, ráda Vám je zodpovím v komentářích. 

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Já jsem tohle léto taky strávila v cizině, konkrétně v Německu. Nebylo to tak úžasné, jak bych si byla představovala, ale byl to start pro všechna další dobrodružství, o nichž věřím, že budou super. Nicméně tvé zážitky musely být krásné, nejen fotky ti budou hezkou vzpomínkou na tohle léto. :)

    Měj se krásně! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu bych se tam chtěl brzy přestěhovat, ale je dobré, že už jsem dostal práci - pracuji jako obchodník: http://www.forex-broker-rating.com/instaforex Pro svou práci stačí notebook, takže myslím, že bych mohl hodně cestovat.

    OdpovědětVymazat

Subscribe