Kde nakupovat bezodpadově ve Vídni

září 23, 2018

Ve Vídni je draze, ale blaze a hlavně bezodpadově. Asi tak by se dalo shrnout má Vídeňská etuda z letošního srpna. Kromě učení němčiny jsem si dala za úkol i bydlet zde co nejvíce bezodpadově. Co jsem v rámci možností splnila a musím říct, že to paradoxně vycházelo i leckdy ekonomicky výhodněji, což je také jeden z cílů zero waste, i když všichni víme, že u nás se to moc zatím nedaří (ovšem můžeme se často těšit ze kvalitních surovin, to ano). 



Rakušané jsou ekologové a nakupují bio, o tom žádná. Tudíž najít kvalitní suroviny a potraviny nebylo obtížné najít ani v běžných supermaketech jako Billa, Spar nebo popřípadě Lidl. Navíc v místním Sparu jsem si koupila i skvělé síťované pytlíčky na ovoce a zeleninu za 5 euro a prodávaly se po 4 kusech. No, nekupte to?! I když by si to každý správný bezodpaďák říkat neměl, v tomto případě mě to opravdu nemrzí. Jsou dole na obrázku.



Lieber Ohne, Otto-Bauer-Gasse 10

První bezodpadový obchod, který jsem ve Vídni navštívila a troufám si říct, že i ten nejlepší. Nachází se ve čtvrti Mariahilf kousíček od slavné obchodní ulice, která mě ale nijak neuchvátila, za to tento obchůdek ano. Široký výběr ovoce, zeleniny, těstovin a luštěnin, i nápojů a obzvláště drogerie. Obstojná je i nabídka i mléčných výrobků s jogurty ve vratných sklenicích (totéž platí i pro limonády) (německy se vratná láhev řekne Pfandflasche). Jejich vlastní dózy a zavařovačky jsou též dostupné a vratné. Též velmi milá a ochotná obsluha. Také bych měla zmínit velmi dobrou dostupnost (téměř v centru města, blízko stanice U3). 




Lunzers Maß-Greißlerei, Heinestraße 35

Pár kroků od Praterstern se nachází další tentokrát největší vídeňský bezodpadový obchod. Velký výběr všeho (možná až na zeleninu), důležitý je též zmínit pult s lahůdkami, sýry a šunkou. Též výborné pečivo! V pravé části se též nachází sekce se všemi různými zero waste legracemi do domácnosti a krabičkami a podobně. Vše je pochopitelně bio a víceméně lokální. 
Poloha je velmi dobrá, z Pratersternu se v podstatě dostanete všude. 






Naturkost Spittelberg, Spittelberggasse 24 

Naturkost není vyloženě zero waste obchod, spíš zdravá výživa a převážně prodejna lokální a bio zeleniny, přesto pochopitelně není problém nakoupit ve svých vlastních sáčcích. Paní majitelce se navíc velmi líbily. :-) Na tento obchůdek jsem narazila náhodou a nachází se velmi kouzelné čtvrti, naproti je kino a sympatické restaurace. Nevím, co říct dál. Prostře tam běžte, mají nejlepší hrozny na světě! 




Der Greißler, Albertgasse 19 


Nejmenší zero waste obchůdek ve Vídni. Pro mě byl trošku z ruky, takže jsem se v něm byla podívat pouze ze zajímavosti (a pak mě pórek čouhal z batohu, když jsem se vracela přes celé město zpět). Je maličký, ale pokud nejste nároční nebo nehledáte něco konkrétního, i zde se dá poměrně slušně nakoupit. Připomínal mi trochu náš nejstarší brněnský na Lesné. 


A zde je výsledek toho, jak jsem zero waste bojovala.

Manuál, jak přežít jako zero waste ve Vídni (když vám stačí málo):


Důležitá je domácí příprava. Abych nemusela zbytečně kupovat pepř, sůl a další koření, tak ty jsem vezla s sebou. Též jsem si přivezla nějaké své pytlíky a nádobky (ty na obrázku jsou ale vídeňské ze Sparu a nebo od jogurtu, co jsem si koupila či ze Liber Ohne), se kterými jsem posléze nakupovala. Též jsem si vezla vlastní müsli z brněnského Nasyp si v boxu od Mix.it, ale müsli pochopitelně není problém koupit. Olivový olej jsem natočila do lahvičky z DM. Káva v Hamánku a čaj též můj. Happy vajíčka i s krabičkou jsem pořídila v Lunzers, ale mají i v Liber Ohne. Zelenina a ovoce je dostupná všude. 

Suma sumárům, pokud chcete ve Vídni žít bezodpadově, hlady neumřete, ale je zbytečné platit za obaly, které již doma máte, neboť ve Vídni je vše třetinově až polovičně dražší. Pokud kupujete ale pouze suroviny, vyjde vás to častěji na levnější částku než v místních obchodech (třeba těstoviny i bio vejce, zelenina a ovoce jak kdy, ale kvalita je mnohonásobně lepší než salát - plasťák z Billy). 

Kosmetice se budu věnovat jindy, ale využívám svůj klasický cestovní mód - čili šampuk v Lush nerezové krabičce, bambusový kartáček, stáčený kondicionér v lahvičce od jogurtu a nezbytnou kosmetiku. Pochopitelně mojí milí odličovací tampónky jedou vždy se mnou. 

Na závěr

bych chtěla dodat, že vídeňská bezodpadová komunita opravdu vzkvétá. Obchody byly takřka vždy relativně plné, jak u nás běžné malé samoobsluhy. Chodí zde i nakupovat i děti, což mě potěšilo. Hold, západní Evropa. Proto je důležité odolat všelijakým pesimistickým prognózám (k tomu se vyjádřím později) a podporovat své bezodpadové prodejce ve vaší blízkosti. 

Budu ráda, pokud mi napíšete pár řádků do komentářů, rozjasní mi to svět.

Mějte se krásně 


vaše Adéla 

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Velmi dobrá zpráva o vaší krásné cestě. Doufám, že vydělám dost peněz na cestování po skončení viru. Mám v plánu začít obchodovat na fx trhu. Ildar Sharipov mi o tom řekli. Hrajeme spolu šachy a ukázal mi brokera "instaforex". Chcete vyzkoušet jejich demo účet.

    OdpovědětVymazat

Subscribe