První krůčky v Zero Waste // Bezodpadový swap

června 19, 2018

"Je to malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo."



Dobrá, můj úvod Neilem Amstrongem je jistě nadsený, nicméně téma tohoto článku není nedůležité. O tom, co to je zero waste (česky život bez odpadu) jsem vysvětlovala již v tomto článku. Zároveň jsem v tentýž článku vyhlásila válku plastu. Nyní vám chci představit, jak s nimi bojuji.

Šampuk. Tento tuhý šampón z Lushe jsem si pořídila již před půl rokem a stále mě dost zbývá. Myslela jsem, že bude těžké na tuhý způsob přesedlat a nakonec se to ukázalo jako mnohem pohodlnější. Šampón pění dostatečně, v podstatě i více než běžné tekuté. Moc mě nevoní a též se těším až vyzkouším více přírodní variantu než Lush. Mám zálusk na některé šampuky ze Fleru.




Pytlíčky. Naprostá klasika a takřka symbol pro život bez odpadu. První položka, která se objevila na mém zero waste seznamu. Ty moje jsem kupovala na stánku Hnutí Duha - dva jsou klasické plátěné, ten třetí mušelínový. Rozhodně se mi ty plátěné osvědčily více, ale každý využívá pytlíky trochu jinak. Též jich mám zatím pomálu, a proto je vyžívám maximálně a na vzhledu se to promítlo - ovšem nutno dodat, že je nešetřím.

Pytlíčky na ovoce. Neboť látkové a mušelínové pytlíčky slouží především na pečivo (má navíc také delší trvanlivost, než když je nechané v mikrotenovém sáčku) nebo jiné suché plody a suroviny, je lepší na drobnější ovoce a zeleninu použít speciální síťované pytlíčky, v němž je potravina pěkně vidět. Též drží ovoce a zeleninu lépe a jsou tak v bezpečí.

Z mé sbírky pytlíčků
Kamenec. Skvělý tip, který jsem si odnesla z workshopu holek z Czech Zero Waste. Kamenec se převážně používá pro pány po holení - proto je také k dostání zejména v pánský barber shopech, slouží též ale jako skvělý deodorant, ovšem, podotýkám, nikoliv jako antiperspirant. Když očekávám větší tělesnou námahu, používám antiperspirant na doplnění. Kamenec též slouží k zastavení krvácení z ranek. Používám ho už několik měsíců a stále ho má spoustu. Jediná nevýhoda je, že při pádu na zem se zlomí.




Kondicionér. Používám stáčený kondicionér z brněnské Brány k dětem. Je hodně hustý (nechtěná slovní hříčka), takže doporučuji si ho nabrat třeba do skleničky od jogurtu či dětské výživy. Ale je výborný, naprosto se mi po něm zlepšily vlasy.



Odličovací tamponky. Ekologická stopa běžného bavlněného tamponku je obrovská. Neuvěřitelná spotřeba vody, též je bavlna nejvíce postřikovaná rostlina na světě. Většina bavlny, která se na světě vypěstuje pohází z obrovských plantáží, kde začíná svůj život už jako semínko GMO (Geneticky modifikovaný organismus). Ale o tom možná později. Já svoje odličováky používám z obou stran a při běžném praní se vydezinfukují. Já osobě používám okolo dvaceti, ale mnozí si vystačí i s menším množstvím.

Tašky. Plátěné tašky používám už dlouho (zhruba od té doby, co přišly mezi hipstery do módy) a rozhodně jsou všude k dostání s originálními motivy, které jsou slušivé. Vyloženě na nakupování používám svůj Envirosax, který už mám nejméně sedm let.



Dózy. Klasika pro bezodpadovou kuchyň. Dají se sehnat různé velikosti v různorodé cenové škále, pro mě zatím nejlepší "cena/výkon" jsou dózy z Ikey. Též mám pár z druhé ruky.



Nebudu si nalhávat, válku s plasty zatím prohrávám, neboť se můj život zdaleka nepřibližuje stoprocentů. Pro začátek je ale dobré se držet prvního stupně Bezodpadové pyramidy, které se budu věnovat jistě později, který říká odmítnout. Každý nákup si pořádně rozmyslet, popřípadě hledat více zero waste varianty. Odmítnout tašku v obchodě (nyní již EU musí být každá igelitka zpoplatněna, takže vám nákup do ní prodavačky nedají automaticky, ale jsou povinni se vás zeptat) či kelímek na kafe (nemám svůj vlastní, ale mě osobně to nijak neomezuje neb kávu si stejně více užiji v klidu, tzn. v kavárně či doma) nebo jednorázové nádobí slámkou (pro Čechy brčko), což je leckdy těžké pokud jste nevybaveni svým vlastním.

Nebudu si nalhávat, válku s plasty zatím prohrávám, neboť se můj život zdaleka nepřibližuje stoprocentů. Sdílím ale názor Anety z blogu Za málem (který naprosto zbožňuju), i já kdykoliv se snažím na něčem na maximum, na tom nápadu po čase ztroskotám a vyhořím.

Proto je dobré dělat malé krůčky a radovat z nich.

You Might Also Like

1 komentářů

Subscribe