Zero Waste: Vyhlašuji válku plastu

března 25, 2018

S myšlenkou Zero Waste koketuji již více než rok. Ochrana životního prostředí, vegetariánství, popřípadě veganství, o které se zajímá moje kamarádka, jde s bezobalovým přístupem k životu ruku v ruce, a tak bylo pouze otázkou času, kdy si k Zero Waste najdu cestu...už ani nevím jak či kde.

Výsledek obrázku pro zero waste

Musím se přiznat, že zatím žádnou radikální změnu ve svém životním stylu neprovedla. Tedy samozřejmě takové malé krůčky (ale i ty se počítají)...odmítám plastové igelitky (které jsem navíc od Nového roku zpoplatněny), když to jde nakupuji do svých sáčků (z větší části ale ne, často je kvůli tomu, že se jednoduše stydím), používám tuhý šampuk s Lushe (i když moc mi nesedí a taky mi trochu smrdí, a tak ho využívám hlavně na cesty neb je alespoň skladný) a stáčený kondicionér (ten je skvělý, ale mám na něj špatnou lahvičku), jako deodorant mám kamenec (mockrát díky za tip holkám z Czech Zero Waste), vlastním Retapku, snažím se omezovat plastové obaly, v hlavě mám 5R, recykluju, nakupuji v sekáčích a věci z druhé ruky (samozřejmě ne vždy), ale především se stále o Zero Waste vzdělávám.

Výsledek obrázku pro zero waste
šampuky

To jest:  sleduji zero waste videa, chodím na besedy, moje sociální sítě okupuje zero waste tématika...nedávno jsem také dočetla již bibli bezodpaďácké komunity od Bei Johnson a především čtu články jak v časopisech, tak na internetu.

Důležité je míti motivaci, což platí prakticky pro vše. Ve vodách bezodpadové komunity je již téměř klišé, že do roku 2050 bude v oceánech více plastu než ryb (poslední zprávy dokonce udávají, že v Tichém oceánu je 16krát více plastu než se odborníci domnívali). Je to samozřejmě strašlivé, ale chápu, že středoevropana tento problém tolik nezajímá (i když podle besedy se členem Greenpeace, zaregistrovala tato organizace o toto téma nebývalý zájem české společnosti).

Pro mě je vždy důležitější pozitivní motivace. Možná se zdá, že jeden malý človíček nic nezmůže, když se čtu ale pozitivní zprávy jak z domova, tak z ciziny, je mi hned lépe a mám větší motivaci se též přidat. Téměř všichni aktivní protagonisté Zero Waste, že toto hnutí není pár bláznů, ale je nezanedbatelné a trend stále vzrůstá. Po celém světě vznikají nejen pilotní bezobalové obchody, ale i velké korporace se připojují k trendu (samozřejmě stále ve velmi velmi malém měřítku). 

Výsledek obrázku pro ocean trash
V roce 2050 bude v mořích více plastu než ryb

Bezobalové myšlenka samozřejmě nezávisí ale pouze na obchodnících, ale na zákaznících a jejich ochota přizpůsobit se. Zero Waste ale dostává stále více do povědomí. Zde nabízím na ilustraci pár střípků:


  • Lidé si na sociální sítí přeposílají obrázky šílených plastových obalů a mnozí kvůli tomu aktivně píší korporacím
  • Pořádají se úklidové akce (např. Ukliďme Česko) či samostatní dobrovolníci uklízejí například již zmíněné oceány
  • Ve Švédsku vznikl nový sport Plogging - kombinace běhu (jogging) a sběru odpadu (švédsky plocka upp) 
  • Po celé České republice vznikají nezávislé naprosto kompletně zero waste prodejny (v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Plzni, Českých Budějovicích, Jihlavě...ale ne jenom ve velkých městech - je jich více než si myslíte)
  • Zero Waste není záležitost pouze Evropy či Severní Ameriky, přidávají se i rozvojové státy jako Keňa nebo Taiwan....i když možná lehce po svém.
Stále chybí nějaká plošná osvěta (jakožto v médiích) a samozřejmě stále na všechen plast neexistuje alternativa a když existuje, leckdy je celkem detektivka ji vystopovat, což chápu, že se mnoho lidem nechce nebo na to nemají čas. Zero Waste je též investicí a ze začátku to bolí, já se teď o to pokouším - ovšem četla jsem i frustrované články především blogerek z menších měst, které, leč by se zero waste nakupování mělo časem vyplácet (jelikož se nakupuje ve větším, šetří se za obaly atp.), žijí zero waste pouze kvůli dobrému pocitu neb zero waste alternativ není tolik a jsou pro ně těžko dostupné jak vzdáleností, tak cenou, což už jde proti smyslu hnutí...ale o tom později.  




Doufám, že v zero waste je hudbou budoucnosti a nakupovat a žít tak bude běžné, lehké a hlavně dostupné. Co ale udělat krok dopředu a jít do toho už teď....




já jdu, naplno. 

You Might Also Like

0 komentářů

Subscribe